fredag, juli 16, 2010

Kanske dra till Paris över helgen?

Nu drar jag till Gotland över helgen... bara sådär, efter en dag på jobbet. Om fyrtio minuter kommer jag att vara där och då, fyrtio minuter tidigare, kommer jag att ha befunnit mig på jobbet i Stockholm.

Det är en väldigt härlig känsla, att bara ”kunna dra iväg” vart man vill. Allt är plötsligt så nära, så tillgängligt. Jag minns för tre år sedan när jag och älsklingen skulle boka en sista minuten-resa till Turkiet. Sista minuten var det ja... ungefär en månad innan fick vi börja planera för vår "sista minuten-trip” för att över huvud taget ta oss iväg. Det var 12 timmar på buss och tåg – mitt i natten åkte vi, och fick ändå spendera nio timmar på Arlanda eftersom det inte funnits någon bättre klaffande nedresa. På hemvägen landade vi sent i Sverige, och fick då dessutom lägga på en övernattning på hela proceduren, eftersom inga förbindelser gick så sent tillbaka hem. Sista minuten har inte riktigt samma innebörd när man bor 70 mil från Arlanda. Men nu när man bor 20 minuter från Arlanda... jag och älsklingen hade kunnat åka vart vi ville, när vi ville, utan några som helst krusiduller. Bara ta tåget ut och dra.

Nu har jag visserligen planerat den här Gotlandsresan hela två veckor (!) i förväg, men bara vetskapen om att jag redan i eftermiddag lika gärna skulle kunna ta färjan över till Åland, Finland, Tallin, eller flyget till... tja, vart som helst i världen – det känns ganska häftigt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra ínlägg Lina! Håller med dig, världen är långt borta här ibland.

Sen saknades du på marknaden!

/ Erik

Lina-Marie sa...

Erik: Tack. Ja, det går ju hyfsat snabbt till Norge i alla fall :)
Åååh, jag saknade marknaden också. Och er såklart! Hoppas ni hade en bra helg!