torsdag, juli 15, 2010

Som utomlands

Det har varit stabila 27-28 grader varmt i över två veckor nu, soligt väder, varma vindar och 24 grader varmt i badvattnen. Ungefär som utomlands... ganska precis som utomlands faktiskt! Jag sover i bara lakan om nätterna för att inte flyta bort, det brukar jag aldrig annars göra utom när jag är utomlands. Det känns inte längre kallt att bada utomhus, vilket det inte heller gör utomlands. Det blir aldrig kallt om kvällarna, bara svalt, precis som utomlands. Faktum är att det är väldigt få saker just nu som känns kallt, eller ens kyligt... vilket känns som det brukar göra utomlands.

Jag brukar alltid ha ett väldigt sug efter att resa, utomlands. Till stor del för att jag vill uppleva det varma sköna som ju är ganska sällsynt här hemma, speciellt om sommaren inte varit speciellt bra. Men den här sommaren har jag inte känt det behovet lika starkt. Kanske för att allt det där redan finns här där jag är. Den där frihetskänslan av att kunna göra alla de där sommarsakerna... det är inte för kallt för att bada, inte för kallt för att vara ute hela natten. Det finns tusen roliga saker att hitta på och allt är i liv och rörelse.

Visserligen är jag inte ledig den här sommaren, som man ju till skilnad oftast är när man är utomlands. Men faktum är att det gör inte så mycket heller. Jag bara njuter av att det är sommar, på riktigt! Och jag har ju åtminstone ledigt två dagar av sju, plus alla varma, sköna sommarkvällar.


(Fotnot: med utomlands menar jag typ Medelhavet, juni-augusti)

2 kommentarer:

barajagjohanna sa...

Jag skriver under på allt! Förutom att det måste ha varit så här varmt i minst tre veckor va!? Eller tre månader, det känns som om jag inte använt långbyxor på en evighet. ;)

Lina-Marie sa...

barajagjohanna: Ja, det är säkert tre veckor, eller fyra, eller en evighet? Jag minns verkligen inte heller sist jag använde långbyxor. :)