onsdag, maj 05, 2010

Träningswildcards

Lite nya träningsformer har smugit sig in i mina annars ganska inrutade träningsrutiner. I helgen provade jag till exempel vattengympa, för allra första gången. Jag vet att jag har en del förutfattade meningar om just den träningsformen, så det var väldigt kul att testa – se om jag fick äta upp vad jag trott eller om jag fick ge med mig. Och det blev lite både och. Jag kan inte påstå att jag direkt slet ut mig under passet, vilket jag inte heller hade väntat mig men som jag gärna gör när jag tränar annars (åtminstone få upp lite flås och lite motstånd). Däremot var det betydligt svårare än jag hade trott rent tekniskt. Jag kände mig mest som en sköldpadda som hamnat på rygg under större delen av passet, medan de runtomkring framstod som som smärta delfiner. Nej... sköldpaddan kanske ska hålla sig på mage och på land istället.

Så i dag testade jag löpbandet nere på gymmet. Jag har haft lite skräck för löpband, dels eftersom jag inte har de bästa knän och framför allt inte de bästa benhinnorna, och dels för att jag (som säkert många andra) tror att jag inte ska orka. Men det gick förvånansvärt bra! Benhinnorna är som de är, mer eller mindre (lyckligtvid lite mindre just i dag), men resten fungerade alldeles utmärkt. Jag föll inte ihop och dog. Tvärtom var det riktigt skönt och jag kände mig riktigt stark!

Sammanfattningsvis då: Löpbandet = ja! Kommer definitivt bli fler gånger. Går ju dessutom att träna utan gym, vilket ger extra pluspoäng. Vattengympan = Njae... inte riktigt min grej. Känner att jag har andra alternativ som ger mig mer just nu, så det får ligga på hyllan ett tag till. Och body pumpen, den har en given plats, som alltid.

Inga kommentarer: