tisdag, augusti 25, 2009

Studenter vill också ha semester!

Som student har man inga lov förrutom sommarlov. Inget jullov, inget påsklov... bara s.k. "egen studietid" och "schemafria dagar". Så när julen är över blir det alltså lagomt dags att skriva tenta på 6-7 böcker som ska ha lästs och pluggats in mellan sillen och Kalle Anka. Så när det väl blir sommarlov, som faktiskt är det enda lovet, känns det väldigt välkommet! Det är den enda lediga tid man får som student. Så jag blev inte glad när vi från utbildningen har fått ett 10 sidor långt brev med instruktioner till uppgifter som vi helst ska hinna göra klart under sommaren för över huvud taget hinna klara kommande kurs. Jag citerar: "Många låter sommaren gå för att starta om på noll i höst. Gör inte det. Samla likt ekorrar och plugga litteraturen."

Jag tycker inte att det är en dum idé att hinna varva ner och starta om på noll till hösten, för det behöver man efter 10 månaders av non-stop-pluggande. Och jag tycker verkligen inte om att man måste börja med kursens uppgifter och litteratur innan själva skolstarten för att ens kunna klara kursen. Jag tycker att det är precis samma sak som att säga till en annan vanlig semestertagare att "tyvärr, du måste jobba x antal veckor på din semester, annars kommer inte du att kunna sköta ditt jobb när du börjar igen".

Så vad tänker jag göra? Jo, jag drar till fjällen och plockar svamp istället, utnyttjar min "semester" i min fulla rätt och börjar om från noll på måndag!

5 kommentarer:

barajagjohanna sa...

Jag håller verkligen med. Jag har inte gjort ett skit rent ut sagt (förutom att borden har gnagt i huvudet på mig) och börjar också om från noll på måndag.

johan sa...

tror ingen har gjort något skolarbete i sommar

Johanna sa...

Klokt! (Och min ordverifiering är "falufet" HAHA!)

Anonym sa...

Låter härligt.Hittade du någon svamp.Vilket fjäll for du till?Jag förmodar att det var kantareller du skulle plocka?

Lina-Marie sa...

barajagjohanna: Det låter skönt, då är vi åtminstone två.

johan: en liten, men en tröst!

Johanna: Tack (hahaha, ibland undrar man vilken slags ordbok blogger använder) :)

Anonym: Både kantareller och blek taggsvamp, vi plockade rätt så mycket. Åkte till svärfamiljens stuga i Forsmark.