måndag, april 26, 2010

Bounce, baby bounce!

Somliga hade Michael Jackson som idol under tonårsperioden. Själv var mina stora idoler dansgruppen Bounce. Jag har alltid älskat dans! Jazz, street, modernt, bugg och breaking är bara några exempel på vad jag sysslat med under åren, och eftersom Bounce närmast kan jämföra sig med en svensk Michael Jackson inom dansgenren var det kanske inte så konstigt att det var så det blev. Dagen då jag gick på min första Bounce-konsert ligger fortfarande kvar på min tio-i-top-lista över bästa upplevelser (och en självklar etta på konsertlistan). Så det var med blandade känslor som jag igår fick uppleva ”The last Bounce” – gruppens sista show, någonsin. Lycka och glädje över att igen få uppleva en fantastisk show, med musik, moves och en energi som sprudlar rakt in i själen som får vem som helst att vilja viga hela sitt liv åt dans. Sorg över att det blir sista gången som jag får uppleva detta, sista gången som någon får uppleva detta.

Men om det var showen med stort S! Gamla och nya koerografier i salig blandning och gästdansare i allt från breakdance till lindy hop. Svindlande kombinationer på fotfästen åker in och ut som lådor i en röd kakelvägg, breakdance-Benke som i trikåer utför förmodligen den coolaste mixen av balett och breaking genom tiderna, och när sedan en hel ”publik”sektion bryter upp i samordnad koerografi, ja... då var det ungefär så häftigt som det hade kunnat bli!
För att fortfarande hålla livsglädjen uppe hoppas jag dock in i det längsta på en sista återförening någon gång i framtiden. Vad kommer dans-Sverige att bli utan Bounce? Aldrig sig lik i alla fall.

2 kommentarer:

Anette sa...

Jag önskar att jag också fått vara där :(

barajagjohanna sa...

I söndags kväll ringde en bekant till mig som är ordningsvakt och jobbade på Bounce. Hon hade två biljetter, gratis, bästa platser. Det var dock lite för sent för mig att ta dem...

Men åh vad jag hade velat se dem! Jag såg dem för typ tio år sedan, de var på Dalateatern i Falun och min showdansgrupp blev bjudna av dansskolan att gå och se dem. De dansade som i ett flipperspel och det var grymt häftigt!

En på mitt jobb skvallrade om att hon hört rykten om att det inte alls var sista gången vi såg Bounce... hon menade att det kommer bli en show till. Vi får väl se om hon har rätt. :P