onsdag, april 21, 2010

Lugn, praktikanten fixar!

På jobbet har jag inofficiellt blivit den som varje vecka gör boksidan: en sida med dels boktoppen över olika bokkategorier (typ pocket, romaner, barnböcker...), dels recensioner på fyra böcker som lästs av två medarbetare från Expressen, GT eller Kvällsposten. Eftersom redaktören för den sidan jobbar på GT innebär det inofficiella ansvaret också regelbunden mailkontakt oss emellan.

Den här veckan hade en av de recenserade böckerna fått hela fem getingar av bägge recensenterna, där en dessutom tyckte att högsta betyg inte var tillräckligt, vilket är ganska ovanligt. Min bordskollega har dessutom tjatat om den här boken hur länge som helst och till saken hör också att hon tillhör den skaran som ibland recenserar böcker till just den här sidan. Ni kan ju tänka er hur snopen hon blev över att hon missat chansen att recensera sin "drömbok" och dagens snackis var därmed också startad.

I följande mailkontakt med redaktören nämnde jag i förbifarten hur sugna vi på redaktionen blivit på att läsa den berörda boken efter att ha läst recensenternas lovord. En timme senare är den plötsligt på väg upp till Stockholm, närmare bestämt upp till mig och Söndagsredaktionen, från redaktören herself. Jag fick med andra ord några nya bästa vänner just idag... och kanske speciellt en.

2 kommentarer:

Annika sa...

Nu blir jag ju nyfiken, vilken bok är det? :)

Lina-Marie sa...

Annika: Just kids, Patti Smiths memoarer. Den hörs ska vara fantastiskt bra!