söndag, april 17, 2011

Våga följa din dröm!

Var tionde journalist går arbetslös i Sverige i dag. Någonstans har jag även läst att journalist tillhör topp tre-listan över minst chans till arbete efter utbildning (tillsammans med militär och barnskötare, om jag inte minns fel). De flesta jag känner som jag gått med på journalist- och bildjournalistutbildningen i Sundsvall vet om detta. De är medvetna om att det är stor chans att de kan bli arbetslösa efteråt. Men de går där ändå, för att det är roligt och för att de vill!

Jag har alltid tyckt att det är precis så man ska tänka, när man funderar över vad man ska göra här i livet. Om man får syssla med något som man verkligen brinner för, då tror jag att man alltid håller sig med jobb - hur arbetsmarknadsprognoserna än ser ut. För när man verkligen vill någonting, då ser man oftast till att det blir så också. Det säger sig väl självt - hur motiverad är man att ska jobb inom något man inte tycker är roligt?

I fredags publicerade Aftonbladet artikeln som kanske kan tröstar mina journalist- och bildjournalistvänner som vågade satsa på sin dröm, trots dystra framtidsprognoser. Och med eller utan artikel och diverse sanningar som ligger i den eller inte, så tycker jag att vi alla gjorde helt rätt i vilket fall som helst. Vi kommer alltid att ha jobb - för att vi gör det vi brinner för!



(Och när jag tänker efter: jag har fått jobb (hittills) efter utbildningen och mina närmsta kompisar från utbildningen jobbar på bland annat TT, Aftonbladet och Expressen och Dagens Nyheter i sommar... vi måste ha jävligt roligt, helt enkelt!)

Inga kommentarer: