torsdag, september 09, 2010

Nånting är fel

Kurslitteraruren är förvisso helt på engelska, vilket kan vara detsamma som grekiska när det gäller akademiska områden. Men:

* Vi har bara föreläsningar två-tre gånger i veckan (två timmar år gången)
* Vi har hemtenta i kursen...
* ...som vi ska få hålla på med i en hel vecka.
* Hemtenta innebär dessutom att man inte behöver lära sig alla böckerna utantill, eftersom de ska finnas till hands under tentaskrivningen.

Jag blir lite smått stressad av att ha det så "lugnt". Jag är van vid dagliga föreläsningar, heldagar. Salstentor som ska skrivas på tre timmar. Högar med böcker som ska kunnas utantill och som måste läsas på kvällar och helger eftersom annan tid inte finns. Visserligen är jag också van att brottas med allt fackspråk redan på svenska, och det lär inte bli lättare på engelska, men ändå... Det låter för enkelt. Jag blir nervös. Vad är haken?

4 kommentarer:

Johanna sa...

Svar: Engelskan!

Där har vi haken.

Johanna sa...

Johanna: Men böcker på engelska har vi ju haft förut... Jag är med dig Lina, vad ÄR haken?

Johanna sa...

Fast vi har inte haft enbart böcker på engelska. När vi haft engelska böcker tidigare har jag gett upp och satsat på den svenska litteraturen. Jag tycker i alla fall att det är fruktansvärt svårt nu.

Lina-Marie sa...

Jag håller med om att engelskan är en stor hake som gör det hela betydligt svårare. Men ändå... all denna lediga tid, flera dagar på sig att skriva en tenta... det känns som om det ska vara mycket svårare och att jag inte har fattat det än. Och det är det som skrämmer mig!