lördag, september 13, 2008

Senaste nytt från Sundsvall

Hmm... var ska man börja?! Jag har nu blivit Sundsvallsbo! Pluggar Bildjournalistik på Mittuniversitetet... Är idag officiellt en förstaklassare, nollningsperioden tog slut inatt med fest och dunder.
Sittningen (som den hette) ägde rum på Kårhuset med festlig 3-rättersmiddag och en hel del "X på bordet-" påtryckningar och andra hyss. Stackars X (han/hoh/dom) skulle alltså dricka ur sitt glas ståendes på bordet, medan resten sjunger "Lambo-visan" om hur "fyllefyllehunden ska dricka ur glaset - se hur dropparna rinner ner i fylleaset ...". Därefter faller X in i sången och ska övertyga publiken om att glaset verkligen är tomt, som bevis "ska han vända, glaset på dess rätta ända ... (upp och ner ovanför huvudet)". Publiken friar eller fäller... det kan bli straffomgång.
Detta var som sagt mycket populär aktivitet under kvällen, vilket resulterade i X antal X som snart inte kunde stå på bordet. Kul var det!



Skolan har startat med buller och bång! Vi har tenta om tre veckor redan och det är mycket att läsa. Det mesta är väldigt intressant, som tur är... utom "Massmedier" - en skoningslös tegelsten med fackspråk.
Igår gjorde vi vårt första fältarbete som journalister. Vi fick sätta oss på en buss som tog oss ut till Birsta köpcentrum (visste vi inte innan... inte officiellt iaf) där journalisterna skulle "göra något journalistiskt" och bildjournalisterna skulle "ta en nyhetsbild med tillhörande rubrik och bildtext". Vi hade ungefär 3 timmar på oss innan bussen gick tillbaka. Därefter skulle arbetet vara inlämnat 3,5 timmar senare! Gick hyfsat bra för de flesta, det svåraste var att få folk att säga något. Så fort man nämnde att man var STUDENT på journalist/bildjournalistprogrammet och skulle skriva en SKOLUPPGIFT som INTE SKULLE PUBLICERAS så blev det väldigt svårt för folk att uttala t.o.m. enkla ord som ett ja eller nej. Inte är det lätt inte... men efter diverse nödvändiga (?!) samtal med chefer och konsulter nere i Stockholm så kunde de flesta få åtminstone ett "nja".
Jag tog en nyhetsbild av "Ikeas tomma hyllor efter studenternas flyttinvasion"... Får se till veckan hur det gick.



Annars har det varit en hel del annat i veckan. Extra upptaget eftersom det varit sista nollningsveckan. Vår nollningsgrupp har nog varit bland de sämsta när det gäller dels uppdragen vi skulle utföra, dels att över huvud taget dyka upp på aktiviteterna. Men vi la faktiskt ner mycket arbete på Temafesten som ägde rum i onsdags. Varje grupp av nollor (och faddrar) hade ett tema samt enskilda karaktärer för de inblandade. Vår grupp var "Star Wars" och jag personligen var "Storm Trooper". Vi vann faktiskt den tävlingen. Men det var nog de enda poängen vi kammade hem.



StarWars-gänget (jag mitten)
Chewbacca & prinsessan Leia var ute på äventyr...















Min lägenhet ligger på Nacksta, som ligger precis utanför centrum. Tar bara ett par minuter till skolan med cykel och kanske 10 minuter in till stan. Ica Kvantum ligger 100 meter från min trappuppgång och det är lugnt och skönt. Bor på 3:e våningen med utsikt över hela stan - underbart. Lägenheten är fräsch och snygg, love it!
Jag ska få en ny spis också! Klagade lite på att jag bara hade en plåt till ugnen (en platt) vilket resulterade i att jag skulle få en helt ny spis (!) :) Tackar!





Rummet















































Utsikten från rummet













Köket

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lina!
Tänkte bara säga att jag hittat dig här! :) Kul med bloggar, ska ge mig in i bloggvärlden själv är det tänkt. Ha det bra! Vi ses imorgon!

Anonym sa...

haha! Det var den mest kreativa stormtrooper-utstyrseln jag sett! Bra jobbat!