fredag, september 26, 2008

Vad händer sen?

Vi hade en föreläsning av föredetta journalist- och bildjournaliststudenter hos oss idag. Folk som jobbade på Aftonbladet, på "Lantz" i P1 och p4, på radio, på lokaltidning och som frilandsfotograf. Oerhört intressant att lyssna på! Att få höra hur det fungerar egentligen, vad som händer i livet efter högskolan. Samtidigt kändes det väldigt läskigt... Kommer jag verkligen att kunna bli som dem?

Jag tvivlar för mycket på mig själv, jag vet det. Jag vet också att jag inte har någon anledning att göra det, jag försöker åtminstone intala mig själv det. Vad gör jag annars här?
Jag satt där på föreläsningen och lyssnade på allt roligt som finns att göra, allt roligt som jag skulle vilja göra (en hel del och lite till!). Jag vill börja nu-bums-genast! Samtidigt sitter djävulen på axeln och viskar: och hur hade du tänkt klara det?
Fixar jag verkligen det här? Vad händer om jag inte gör det? Vem är jag då?

* * *

Vi lämnade också in första versionen av "den stora skrivövningen" igår, som jag nämnt i ett tidigare inlägg. Idag hade vi responsmöte på varandras artiklar i mindre grupper på 5-6 personer, varav 2 var från årskurs tre. Det var väldigt bra att få kritik på sin egen artikel, man snöar lätt in sig när man sitter där vid datorn med sina tankar och formuleringar som man själv tycker låter så himla bra - men som kanske egentligen bara snurrar till det.
Efter responsmötet har jag insett att jag behöver skriva om endel, egentligen ganska mycket. Helst skulle jag vilja skriva om hela artikeln! Jag har fattar poängen för vad jag behöver få fram, men jag vet inte var jag ska börja. Det känns för stort. Antagligen för att jag tänker för mycket - som vanligt. Men jag har kommit en bit på vägen känns det som. Den här gången ska det bli bra! Sista versionen lämnar vi in på torsdag.

På fredag om en vecka har vi T E N T A ! Usch vilket hemskt ord... ännu hemskare innebörd! Vad gör man åt det? Jo, man har filmkväll med lösgodis tillsammans med girlsen och T! Bästa medicinen mot allt!





1 kommentar:

Anonym sa...

Shit, vad snyggt det blev med fotot i headern! :)