torsdag, oktober 08, 2009

Lina leker med elden

Idag gjorde jag första jobbet till bilagan Larmet går. Egentligen hade jag inte tänkt starta förän vi blivit klara med magasinet som tar upp all tid just nu, men så dök det upp en övning som jag och min kontaktperson på räddningstjänsten bara kände var tvungen att vara med! Jag fick hänga med ända till Ånge på en kemiskt avfallsövning, där man alltså sätter ihop ett worst case-scenario för anställda och ansvariga och där räddningstjänsten observerar vad som inte funkar och vad som måste förbättras i deras agerande (ifall något skulle hända på riktigt). Det var riktigt intressant! Jag hade ingen aning om vad som händer om det skulle inträffa ett nytt Seveso t.ex. och det var riktigt kul att hoppa runt bland brinnande tunnor, rök och ambulans/räddningstjänst/polispersonal som sprang kors och tvärs i full action. Jag slapp dock rökdykningen (åtminstone hittills), som förra årets tjej fick prova på.

Det som var mindre kul var att fick kliva upp halv sex imorse med alldeles för lite sömn bakom mig och cykla till andra änden av stan i det tillståndet (vilket jag också insåg sedan att jag inte hade behövt, eftersom vi ändå körde igenom nacksta när vi åkte)... Dags att vila ut ordentligt i natt!

Inga kommentarer: