onsdag, november 18, 2009

Experiment: kameratest

Hur bra är din kamera, egentligen? Det har vi testat under två dagar genom att bygga lådor, fotat svarta hål och linjaler. Det har varit rena lekstugan på skolan, men en intressant sådan. Jag och min mamma hade ett tag likadana mobiltelefoner och samma operatör, men hennes mobil hade avsevärt mycket bättre täckning i sommarstugan än vad min hade. Varför? Hennes exemplar var helt enkelt bättre än mitt, trots att det var exakt likadana produkter. Samma sak gäller kameror... har man otur kan man sitta på ett exemplar som tar jättetaskiga bilder, trots att det tekniskt sett inte är något fel på den. Och det är just det vi har testat i lekstugan.

Jag hade ganska låga förväntningar på min kamera. Den är av de billigare modellerna, den är lite allmänt knepig att få till bra bilder med och den börjar vara ett par år gammal. Men den gjorde riktigt bra ifrån sig, bättre än många av "de bättre kamerorna". Värst är inte alltid bäst!

Inga kommentarer: