fredag, november 20, 2009

Ny pluggmetod

Jag är inte bra på att plugga, speciellt inte när jag är hemma! Det tar flera timmar för mig att få färdig något när jag jobbar hemma, för såklart är allt annat (typ städa, diska, stirra i taket?) så mycket roligare. Detta resulterar i att jag dels spenderar väldigt mycket tid på att plugga och att jag aldrig riktigt känner mig ledig.

Just nu håller jag dock på att testa en ny metod för att lösa detta: jag har börjat göra alla uppgifter på skolan. Även om det är saker som jag skulle kunna göra hemifrån, så gör jag dem på skolan. För där har jag inget annat som stör, inget som gör mig okoncentrerad (oftast) och jag blir mer effektiv eftersom jag också vill komma hem någon gång.

Jag började med detta under jobbet med bilagan, när jag började inse att jag faktiskt jobbade dygnets alla vakna timmar. Min lägenhet som skulle vara min fristad blev istället en konstant stresszoon som jag aldrig riktigt kunde slappna av i. Nu vet jag att när jag går hem från skolan är jag klar för dagen. Jag har inget mer att göra och jag kan slappna av resten av kvällen. Det har visat sig vara otroligt effektivt både för skolarbetet och för mig själv! Tack vare detta kan jag exempelvis nu i helgen åka till älsklingen och vara helt ledig tillsammans med honom - vilket är precis vad jag tänker göra!

Inga kommentarer: