torsdag, januari 29, 2009

Amnesty on the roll!

Jag är inte strandad längre! Efter förra veckans totala teknikhaveri, så beställde jag efter en liten kompaktkamera. Jag trivs väldigt bra med att ha två kameror, och ibland vill eller kan man inte bära runt på en stor och dyrbar
klump - även om den är flera gånger bättre. Det behövs i mitt liv. Så nu får den överta mitt gamla originals trogna plats i handväskan och följa med mig överallt! Jag har även införskaffat mig en ordentlig blixt, som jag fick lite bidrag till i julklapp. Så så fort kameran är tillbaka ska här testas!

Dagens lektion började med att hela klassen stod samlad utanför klassrummet i god tid till 9:15, som det stod på allas våra scheman, men läraren dök inte upp förrän 50 minuter senare. En sådär lagomt bra start på dagen, vi var nog alla smått irriterade, men sånt som händer. Förmodligen något mysko i schemat.
Dagens lektion var i alla fall en övning, där vi i åtta grupper skulle agera ett företag eller förening som ville sälja in en nyhet (som då hade något slags budskap med syfte på vår egen förening) till "Dagens Nyheter". Vi fick en bunt med pressmeddelanden som "vi" hade skickat ut med olika innehåll, som "vi" ville få publicerat via media... sedan var det bara att sätta igång med rollspelet och övertyga "redaktionen" om att de skulle välja just "vår" nyhet. Det blev riktigt roligt i slutändan, speciellt efter "sverigedemokraternas" och "handels" föredrag. "Redaktionen" fick sedan redovisa vilka nyheter de i första hand hade valt, innan någon av oss hade propagerat för vår idé, samt vilka de valt efter att de hört våra resonemang.
Poängen var väl vi skulle förstå hur tidningar kan påverkas av olika företag, som i grund och botten kanske mest bara strävar efter publicitet av sig själva.
Vår grupp, som var Amnesty, lyckades faktiskt snacka in oss på DN:s top 3-listan från att inte ha varit med alls. Med andra ord lyckades vi bra! Stor cred till vår talesman Åland, som framförde allt så fint! :)


Igår, när vi var lediga, passade jag på att ha storstädning. Har dammsugat, skurat, tvättat, diskat, vädrat ur hela sängen (och hela lägenheten för den delen) så nu ska väl alla bacillusker vara utrotade.

Inga kommentarer: