torsdag, februari 12, 2009

Whine whine...

Lyssnade precis på ett debattinslag i "Ring P1", där en missnöjd liten kvinna ringde in och berättade att hennes VISA-kort hade blivit kapat och tömt på pengar. Detta tyckte hon var förskräckligt, vilket det självklart också är! Så vart ville hon komma i P1-debatten med den här historien? Jo: att man inte kan lita på bankerna! De borde minsann komma på något sätt att förhindra att VISA-kort kapas.
Saken är den att det var banken som upptäckte detta åt henne (och kontaktade henne), genom att de såg att något skumt hände på hennes konto. Kortet spärrades självklart direkt, och det tog mindre än en vecka innan hon både fick ett nytt kort och tillbaka alla pengar hon förlorat från kontot. Vad mer tycker hon att banken skulle ha gjort? Varit synsk och förutsett vad tjuvarna skulle göra, och att dom skulle göra det?

Vilka metoder man än utvecklar för att försöka förhindra hackers och bedrägerier med den nya tekniken, så kommer det alltid finnas någon som knäcker dem! Det går liksom inte att göra så mycket åt... Det man däremot kan göra är att snabbt upptäcka när det sker, därefter förhindra att det fortskrider (vilket de flesta banker kan, eftersom det ofta tar ca 3 dagar innan ett konto disponeras på pengar) och slutligen att göra något åt hela situationen. Är inte det bra att man faktiskt kan göra allt detta? Jag tycker det är helt kanon! Att bankerna har ett system som upptäcker när någons konto töms på större summor pengar och att det utreds. Själv skulle man antagligen ha nollkoll. Är inte det bra?

Nee... otacksamhet!

1 kommentar:

Johanna sa...

Jag håller med du! Mitt konto blev kapat för nåt år sen, banken var helt fantastisk, fixade allt och pengarna hann aldrig ens dras från mitt konto. Grym service tycker iaf jag!
Och är det nån som ska ha en känga så är det väl kortinnehavaren. Kort blir inte kapade om inte kaparen har kortuppgifterna, är man superförsiktig om kortet ska man inte kunna bli kapad. (Fast dom där kaparna har ju blivit himla påhittiga nu...)