tisdag, december 01, 2009

Svinvaccinerad

Jag har tidigare vaccinerat mig mot polio, stelkramp, hepatit och sådana saker... men influensa? Influensa är något jag inte direkt likställer med polio, stelkramp och hepatit. Vaccinering är för mig något man gör mot livshotande åkommor. Och influensa har vi väl alla överlevt både en och två gånger?

Därför hade jag heller inga planer på att vaccinera mig mot årets nya rön: svininfluensan... som blivit så uppförstorad och som påstås vara så mycket värre än vanliga influensor (trots att den inte dödat fler än vilken annan influensa, snarare tvärt om). Det är svårt att veta vem man ska lyssna på när det känns som om ingen sitter på direkta fakta. Är verkligen svininfluensan värre än andra influensor? Och vad är det som avgör det? Är vaccinering verkligen nödvändigt?

Jag kanske tar lätt på hela grejen, det är det heller ingen som kan veta. Någonstans tycker jag nog fortfarande att det hela blivit mer förstorat än det verkligen är. Trots det åkte jag faktiskt och vaccinerade mig idag. Idag likställde jag svininfluensan med polio, stelkramp och hepatit. Och jag undrar fortfarande om jag har följt goda råd, eller bara fallit för masshysterin. Hur som helst hoppas jag nu på att slippa denna åkomma – farlig eller inte.

Inga kommentarer: