fredag, december 12, 2008

Redaktionen rocks!

Redaktionsövningen är avklarad! 34 timmar av två hektiska dagar har spenderats på skolan för min del, med skrivande, endel fotojobb och en hel massa redigering. Klockan 11 igår var vi klara med tidningen, och resultatet blev kanonbra! Jag måste verkligen ge all cred till hela redaktionen, vi har verkligen samarbetat bra och det har flutit på så bra med allting. Att vi dessutom producerat hela vår tidning totalt lärarlösa tycker jag är ett stort plus. Alla redaktioner hade en lärare som alltid, eller för det mesta, var där som ledare och coach... bara det att vår aldrig var där... Men det har gått bra ändå. Vi hade klart ganska tidigt hur vi ville att vår tidning skulle se ut och vad den skulle förmedla. Alla jobben var klara strax efter 12 på torsdagen och klockan 4 kändes det hyfsat under kontroll med allt. Det blev lite panik med nöjessidan, som jag redigerade, när det visade sig att en artikel var för kort... och när pangnyheten om att Regina återvänt till Sundsvall kom in klockan 9. Då tvingades vi plocka in den någonstans i vår redan fulla tidning (tyvärr var det min enda artikel som fick offra sin plats), men det gick tillslut också. Och vi blev som sagt klara i tid, allt var snyggt och vi känner oss alla helnöjda!

Eftersom jag insett att inga av mina jobb finns med på webben, så får jag väl beskriva lite kort om vad jag sysslat med: Jag har skrivit en artikel om varselsituationen i Sundsvall och Västernorrland, jämfört med resten av Sverige (den som tyvärr inte kom med) plus lite grafikjobb till det. Jag har fotat på en intervju med två unga fredsagenter som utsågs och prisades den här veckan. Jag har fotat på en annan intervju med socialtjänsten om familjehemssituationer i Sundsvall + att vi gjorde ett reportage med en familj som var jourföräldrar till ett fosterbarn - som var jätteintressant och blev väldigt snyggt. Utöver det har jag redigerat 4 sidor i tidningen och hoppat in med småsaker på en del andra. Så, de 32 timmarna har varit välfyllda, men otroligt roliga och lärorika! Trots att det varit tajt med skolarbete nu de sista veckorna så att man närmast velat spy på allt, så känns det ändå lite tomt och tråkigt nu när allt är slut. Jag vill göra mera!

Jag var också väldigt nervös inför den här övningen, eftersom den skulle bli som ett litet prov på om man verkligen valt rätt utbildning eller inte. Visst har tankarna funnits där ibland. Tänk om det skulle visa sig att man inte alls tycker om det här, vad skulle hända då? Då skulle allt snurra tillbaka på noll.Var skulle man då ta vägen och bli? Men så blev det inte, jag känner mig bara mer övertygad om att det här verkligen är rätt för mig! Jag gillar det här, starkt!


På redaktionen:

Finbesök av Nelson
(redigeringsläraren Pelles hund)

Middag på redaktionen

Korrekturläsning av sidorna
Nu börjar det bli klart


Och så blev det:
Ett av mina bildjobb (stora bilden+två små):
Ett av uppslagen som jag redigerade på

Inga kommentarer: