torsdag, december 04, 2008

TV-tajm

Idag har vi övat på att producera en live-sändning. Vi har slagit ihop våra fyra små redigeringsgrupper till två större och ska köra en sändning per grupp. Vi fixar allt själva. Det enda vi fått är vinjetten (start- och slutmelodin med tillhörande logga) annars hyar vi fixat eget körschema och nyheterna är de 3-minutersinslag som vi gjorde tidigare i veckan + lite mindre snabba telegram. I varje grupp finns en programledare (nyhetsuppläsare), två kameramän (filmar), en redaktör/textremsematare (sköter förplaneringen/matar in text framför de personer man får se i bild), en bildproducentn (bestämmer vilka bilder som kommer när under sändningen), en bildmixer (sätter in rätt bilder i sändning), en ljudtekniker (håller koll på ljudet) samt en VB (som kör igång alla inslag).

Vi heter alltså M-online (M:et kommer från Mittuniversitetet tror jag...). Dagen har gått åt till att förbereda, lära oss alla knappar och grejjer samt att repetera inför "sändningen" imorgon. Själv är jag bildmixer, vilket alltså innebär att jag sköter så att rätt bilder kommer i sändning när bildproducenten säger att de ska in... eller enklare sagt: jag växlar mellan de olika kamerorna på programledaren och mellan nyhetsinslagen. Det är sååå roligt!! Det gick förvånansvärt bra också... tog inte alls så lång tid som jag hade väntat mig att det skulle ta. Det är rätt enkla grejer, som bara ser svåra ut. ;)

Imorgon kör vi på riktigt!

Direkt från studion

Kamerainstruktion

Kamera 1 redo!
Programledare Ida förses med microfon


Inne i kontrollrummet


Inga kommentarer: