onsdag, december 03, 2008

Stulen tid

Jag hade verkligen sett fram emot en långhelg. Vi var lediga måndag och tisdag nästa vecka, så jag bokade in en resa upp till Forsmark - där svärföräldrarna har stuga och som är en av de platser på jorden som jag älskar mest. Det finns få ställen som jag verkligen slappnar av på, och Forsmark är ett av dem. Jag hade verkligen sett fram emot en långweekend i Forsmark.
...Fram tills igår. Igår fick vi en liten schemaändring, en ändring som innebär heldagar på både måndag och tisdag. Gud förbjude att vi är lediga två dagar!
Sak nummer ett är att vi från onsdag t.o.m. fredag nästa vecka har s.k. redaktionsövning tillsammans med journalistklassen, vilket innebär att vi ska leka tidningsredaktion och skapa en 24-sidig tidning helt från scratch i en redaktion på 15 personer. Sidorna ska helt fyllas med eget material, som ska vara i klass med en vanlig lokaltidning. (Översättning: vi kommer att ha häcken full dessa dagar, det kommer att bli stressigt och vi kommer närmast att bo på skolan under dessa dygn.) Så med andra ord hade det varit lämpligt att kanske hinna förbereda något inför övningen under dessa dagar. Eller bara mentalt förbereda sig?
Sak nummer två är att vi faktiskt haft en lucka i schemat ända fram tills igår. Jag menar; hur nära inpå får man egentligen ändra sådana saker? Jag förstår att tider och salar är svåra att boka långt i förväg, men man kan ju åtminstone sätta ut att något kommer att ske dessa dagar med mer info längre framöver. Då vet man ju det. Annars om det inget står förutsätter man ju att man är ledig... eller? Det kanske är fel av mig att tänka så?

De sista veckorna i skolan har varit väldigt intensiva. Vi har varit på skolan 5 dagar i veckan (somliga tillfällen 6). Vi har väldigt sällan, nästintill aldrig, gått hem före klockan 5... och vissa dagar har vi suttit kvar till 2 på natten: över 17 timmar i skolan. För egen del har jag dessutom haft dagspressredigeringskursen vid sidan av som också kräver sin tid.
Så vad har då blivit över? Tid till att äta middag och sova, om ens det. Är det mycket begärt att då faktiskt låta oss få behålla de här två (åtminstone en) lediga dagarna?
Jag säger ingenting om att det inte varit roligt eller lärorikt, det har varit den roligaste kursen hittills på den här utbildningen! Men även om det är roligt så behöver man ändå fylla på depåerna någon gång ibland. Ingen människa orkar allt.


Jag insåg idag hur mycket mitt liv har stannat under dessa veckor. Jag har inte tränat på hur länge som helst, kläder från två veckor tillbaka ligger kvar på golvet, posten ligger oöppnad sedan dagar tillbaka, det ligger 3 oöppnade Vagabondtidningar från min prenumeration vid mitt sängbord, det har gått nästan 3 veckor sedan jag sist städade och disken ska vi inte ens tala om. Jag har inte träffat min familj sedan oktober och jag har inte träffat älsklingen på över en månad... sist det gick så lång tid innan jag träffade dem var när jag bodde i Italien, och riktigt så långt borta bor jag ju inte. Det är kaos överallt.

Jag hinner inte med mig själv! Jag behöver ledigt en stund, andas innan nästa våg kommer. Jag hade räknat med det, jag hade byggt upp mitt energiförråd på det. Det känns lite som om mattan ryckts undan under fötterna på mig...
Men det är väl bara att kliva upp igen, I guess. Vad kan man annars göra..?

Trött...

Inga kommentarer: