måndag, oktober 06, 2008

Ny vecka, ny(a) kurs(er)

Har varit på skolan idag från nio till nio. Först introduktion av nya kursen "Nyhetsbild". Kursen innefattar två moment, rörlig bild och stillbild. I halvklass turas vi om och byter av varandra efter halva tiden, jag fick börja med stillbild.
Första övningen fick vi börja med direkt. Mellan 12 och 15 skulle vi ut i vardagen och fota porträttbilder av bl.a: arbetssökande, nysvensk, troende, kroppsbyggare, filmentusiast, bowlare, pressfotograf, byggnadsingenjör, chef, snabbmatskund, bilägare m.m. Totalt 30 olika alternativ. Varje bild gav en poäng i den stora poängjakten. Två extrapoäng gavs till den som hade en extra snygg bild, samt tre extrapoäng till den som lyckades vara ensam i sin kategori. Jag lyckades skrapa ihop 7 bilder av en småbarnsförälder, två glada pensionärer, en hundägare, ett butiksbiträde, en kommunalarbetare, en musiker och en yrkeschaufför. Fick en tvåpoängare också på min av hundägaren!! *nöjd*

Efter genomgången som var klar några minuter innan 18:00, blev det snabbmiddag på tio minuter innan "Dagspressredigeringen" började - en extrakurs som bedrivs på kvällstid i halvfart, som jag alltså anmält mig till. Vilket innebär att jag fram till januari kommer att läsa 125%... kommer att bli mycket, men det blir det värt! Kursen verkar skitkul i alla fall (båda två) så det blir nog inga problem. Sedan är föreläsningarna i pressredigering förlagd på kvälltid, mestadels bara på måndagar, så det går nog bra!

Tentan har vi inte fått reda på någonting om än... det tar upp till 15 dagar har jag hört. Så vi får se. Men den kändes helt okej, skulle bli förvånad om jag inte blev godkänd. Men så mycket mer än det räknar jag inte med. Poängssystemet kändes lite luddigt, så det beror helt på hur dom räknar ihop. Men ett E (godkänt) törs jag nog preliminärlova!


Ikväll... baka lite chokladbollar inför morgondagens fikabjudning av tjejgänget! Några minuters soffslapp med en a v o c a d o m a c k a !
Och imorgon... då fyller Lina år! :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!

Anonym sa...

Grattis, vännen! :)