onsdag, oktober 29, 2008

Jallareportaget

Jag har precis lämnat in mitt manus till reportaget i vår lärares postfack. Springan är för liten för att man ska kunna sticka in fingrarna och pilla upp det igen, så nu är det definitivt klart!
Arbetet har gått lite segt. Själva träffen med min Lankesiska kvinna (som ämnet blev) gick väldigt bra. Hon har konverterat till kristendomen sedan 20 år tillbaka, och jag fick följa med på en församlingsträff som hon skulle hålla i för sin församling. Det var jättegulliga människor, stämningen var trevlig. Kom lite som en överraskning dock att stället låg 9 mil utanför stan (det fick jag reda på när jag satt i bilen. Jag hade i och för sig åkt ändå, men jag borde kanske ha tagit reda på det innan) Men jag fick bra bilder och material till text.
Sedan att jag blev för lat för att börja på det hela innan måndagen (två dagara innan inlämning) kanske inte var så smart planerat. Som tur var hade jag inspiration och energi nog till att sitta hela tisdagskvällen och jobba, så det blev klart och hyfsat ändå. Blir en skön, ledig kväll ikväll!

Annars, vi kör på med våra lektioner i digital bildbehandling av RAW-format. Vi har fått fota i RAW och behandla bilderna. Lära oss färginställningar, skrivarprofiler.... sånt som man måste kunna för att få en korrrekt bild med rätt färger. Mycket teori, mer eller mindre intressant, men bra blir det! Det blir så himla bra! Jag kommer aldrig mer fota i JPEG!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har heller aldrig fotat i RAW eftersom jag inte fattat grejen med det. Det kanske är dags att göra det? Men vadå, blir alltså bilderna lättare att behandla i typ Photoshop om jag fotar i RAW istället för JPEG?