måndag, oktober 20, 2008

Vad är grejen med expressbussarna?

Tillbaka i Sundsvall efter ganska lugn och skön helg hemma i Lycksele. Största delen av lördagen spenderades hemma hos Kent Larsen (ni vet han från Expedition Robinson... han med yxan) som intervjudel i veckans arbete "Känd från media" =att vi skulle göra ett personporträtt av någon som medverkat återkommande i media med text och bild. Det var riktigt intressant! Han är klok den gubben. Planen var att vara där en timme, jag stannade två. Porträttet blir bra tror jag... lite svårt att klämma in den mannens livshistoria på max 5000 tecken bara, som han själv sa "då får du skriva en hel bok!" (sant!) Det är så mycket jag skulle vilja ta med... men jag får begränsa mig.
Söndagen hälsade jag på mormor och lagade palt tillsammans med henne. Mumsigt värre! Lilla kusin, morbror och fästmön tittade förbi också, riktigt trevligt!
Idag har jag åkt buss hela dagen... sjukt hur lång tid det ska ta att åka lilla biten hem. Tar nästan dubbla tiden med buss som med bil.


Och appropå bussåkningen norröver... vad är grejjen egentligen med dessa Expressbussar? Visst, det är jätteschysst att de har tjänsten med fikaförsäljning ombord... det finns ju faktiskt de som åker ända från Sundsvall till Luleå. Och att de verkligen anstränger sig för att göra bussresan så trevlig som möjligt med film o.s.v. Men fortfarande... buss är buss... Det går liksom inte att göra något åt den saken. Buss är inte mysigt! På bussen vill man liksom bara sova och komma fram så fort som möjligt (i alla fall jag?) Och det hjälper inte direkt att alla lysen i hela bussen är på, att någon springer fram och tillbaka hela tiden och frågar om man inte vill köpa något samt att 'värden/värdinnan' ska hålla ett tre minuter långt tal för alla nya passagerare efter varje stopp (varför lägger han/hon inte bara till: "nödutgångarna finns placerade längst bak och längst fram i bussen" så vore programmet komplett).
Ja, nu låter jag väldigt butter, men jag ser liksom inte meningen med det hela, tyvärr. Det kostar bara extra pengar för en tjänst jag inte utnyttjar... Räcker det inte med att fikat drar in dubbla vinster? (som gammal Ica-arbetare har jag åtminstone lite koll på vad saker bör kosta) Plus att jag ändå inte kommer fram fortare än förut - vilket väl var meningen med expressbussarna från början? Och bekvämligheten vet jag inte heller om den är så enastående jämfört med de "normala" bussarna. I Lyckselebussen fick jag åtminstone plats med min ryggsäck och datorn i väskfacket ovanför så att jag slapp ha allt i knät. Det fick jag inte på expressbussarna, där facken av någon anledning är dubbelt så små - för extra bekvämlighet?? Plus att jag fick tända och släcka min säteslampa själv efter eget behag!

1 kommentar:

Malin sa...

Fast jag tror att du får tända och släcka din egen säteslampa på kustbussen också, fast av någon anledning har de gröna lampor...