tisdag, oktober 14, 2008

Blixt och dunder

Har haft en så rolig dag idag! Vi har fått prova blixtar hela dagen. Först vanliga blixtar (som man monterar direkt på kameran och som man kan rikta dit man vill att ljuset ska slå) och sedan studioblixtar (stooora grejjer). Jag har länge funderat på att köpa en blixt, men nu måste jag verkligen ha en! Nu har jag blodad tand!!

Förmiddagen: lite föreläsning av fotograf-Per om blixtarnas funktioner och trick... hur man gör vad, hur man får till det.
Eftermiddagen: Indelning av klassen i tre grupper, som fick varsin "egen timme" med fotograf-Per. Innan hade vi snabbgenomgång av "Profoto"... litet kitt med en låda, blixtlampor, stativ, filter, paraplyer, ljusmätare m.m. m.m... Det man behöver för blixtfotografering i studio. Men sedan fickvi alltså vår egna lilla roliga timme där vi fick prova grejjerna och ta bilder.
Efter roliga timmen fick vi i uppgift att fota fem olika bilder utförda på de olika sätt som vi fått lära oss idag.
Riktigt roligt!

Jag vill ha en blixt!



I klassrummet...

I studion... instruktioner


Sa jag att jag vill ha en blixt...?

Inga kommentarer: