söndag, oktober 26, 2008

Helg i Åsele

Min frånvaro från bloggen under helgen kanske skvallrar om att jag bestämde mig för att åka till Åsele. Och det blev rätt. Det var riktigt skönt att komma dit! Bara ha det lugnt och skönt en helg, umgås med älsklingen, "svågrarna", Asko-fjasko och "svärföräldrarna".
Älsklingen hämtade mig på fredagen i Junsele, en liten by ca 6 mil från Åsele, vilket gjorde att jag kom fram 2 timmar tidigare än om jag skulle ha åkt via Umeå. Väldigt speciell resa dock... det kändes som att resa till världens ände. Jag har varit på bra mycket konstiga och dåliga vägar här i norrland under min livstid, men detta tog priset. "Vägen som Gud glömde", närmast beskrivet. Men jag tog mig fram hel och levande! ;)

Jag saknar inte min mammas mat speciellt mycket härifrån Sundsvall, jag saknar mina "svärföräldrars" mat! (Sorry mamma, du har hård konkurrens där ;) ) Det finns ingen som lagar mat som de... det är godare att äta hemma hos dem än på restaurang! Det är säkert! På lördagen dukades det upp ute på altanen med levande ljus och myspys. I normala fall hade vi fått bylta på oss pälskappor för att kunna sitta där ute den här tiden, men med lite infravärme och fotogenkamin gick det bara fint att sitta där precis som vanligt - som en liten förlängning på sommaren. Utanför var det mörkt och kallt, men vi hade det så mysigt och varmt som det bara gick! Och maten... bakad potatis med älgfransyska, kantarellsås, hemmagjord gelé, förrätt med romsås och kallrökt lax, paj till efterätt.... Underbart!

Mysig filmkväll både på fredagen och lördagen med älsklingen. Svågern E försökte genom mycket detaljrik och allderles utmärkt demonstrering lära mig att äta vindruvor med kärnor i utan att bita sönder kärnorna (och förstöra hela smakupplevelsen, enligt mig) Men det var ganska hopplöst. Det blir fortsatt kärnfritt för mig!
Denna slutsats är ungefär vad jag som mest har "bekymrat mig över" i helgen, och får därmed bli min slutbeskrivning av helgen; enkel, god.. bekymmerslös.

Inga kommentarer: