onsdag, oktober 15, 2008

Intervjuövningar

Idag har vi övat på att intervjua. Förmidagen hade vi föreläsning samt lite förfriskningar i ämnet från vad vi gått igenom tidigare. På eftermiddagen fick enligt ett särskilt schema intervjua en dittills okänd människa i okänt ämne. Vem och i vad fick vi korta instruktioner i på en lapp 15 minuter innan intervjutillfället. Med i rummet fanns också en "bisittare" (en av våra klasskamrater som skulle observera intervjuaren) samt lärare Ulf som skulle göra detsamma. Efteråt fick man alltså respons på hur man intervjuat och förslag på bättring.
Jag fick intervjua en tant (egentligen 40:årig skådespelerska) som skulle fylla 80 år om några dagar, hade fött 10 barn och nu bodde helt ensam ute på landet på en gård utan el eller vatten.

Hur gick det då? Ja... det hade kunnat gå sämre, men betydligt bättre. Själv tycker jag att jag var skitdålig, och det värsta (eller bästa?) var att jag märkte själv under intervjun vad jag gjorde fel hela tiden, men jag kunde liksom inte rätta mig själv. Jag ställde inte alls de frågor som jag ville ha svar på och jag gjorde helt annorlunda än vad jag egentligen skulle ha gjort om det hade varit "på riktigt" - varför? Under intervjun som jag gjorde till förra veckans artikel t.ex. gick allt hur bra som helst, där kände jag att jag gjorde bra ifrån mig. Men nu... NEJ! Jag tror att jag hakade upp mig för mycket på faktauppgifterna jag redan fått på papperet... i efterhand hade det nog varit bättre om jag inte hade vetat något alls om tanten. Sedan kände jag mig nog ganska stressad av att vi bara hade 10 minuter på oss att genomföra intervjun (och ta en bild) vilket gjorde att jag missade lite smågrejjer som man hade kunnat spinna vidare på - men som jag kände att jag inte hann. Det blev att hinna med så mycket som möjligt istället för att fokusera på och reda ut särskilda saker. Det var en stor miss.
Så, summasummarum är jag inte så jättenöjd med mig själv, men väldigt nöjd med dagen. Den var lärorik!

Ikväll har jag hurtat på Friskis! Hur skönt som helst. Körde skivstången, som jag provat tidigare, dock med en annan instruktör som jag kände körde på lite hurtigare och snabbare än den andra. Hon var också bättre på att förklara hur man skulle göra i övningarna, det blev många aha-moments och jag kände att jag fick ut mycket mer. Det var roligt!

Ikväll skriver jag bildtext och fixar bild från dagens bravader, som ska lämnas in på fredag. I helgen åker jag hem till Lycksele.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul den där intervjuövningen verkar! Eller nej: vad läskig den verkar, menar jag. Men lärorik. Det borde ju faktiskt vi ha.

Och skivstången... duktigt! Jag var på core samtidigt. Såg skivstången när jag var påväg hem. Jag vill testa den ledaren också. Men hon har bara onsdagar va? Jobbigt att allt ska vara på samma dag...

Johanna sa...

Vilken bra intervjuövning! Fast läskigt att bli så... kollad på :P Dessutom blir jag grymt lättad över att det finns en bättre instruktör på skivstången, måste testa :)