söndag, oktober 26, 2008

Vad är grejen med expressbussarna? (2)

Nu har jag åkt med en av de här bussarna igen... och de stiger verkligen inte i mitt tycke. Jag försöker verkligen att se fördelarna med det här systemet, lägga på lite pluspoäng här och där för att övertala mig själv att; det här kanske är okje ändå. Men efter idag ligger de så pass minus som de kan göra...

1) 30+ människor ville idag åka från Umeå busstation i riktning mot Sundsvall med expressbussen. Drygt 15 personer fick inte plats. Vad hände då med dem? Man hade väl kunnat räkna med att de skulle få åka med den extra insatta bussen, som bussbolaget faktiskt är skyldiga att sätta in, om bussen skulle bli full. Men nej, de fick helt enkelt inte åka med. De fick vänta tills nästa buss mot Sundsvall gick... två timmar senare.

2) En liten tjej på kanske 12-13 år tryckte på stoppknappen i god tid framför en busshållplats som låg efter E4:an - bussen kör förbi busshållplatsen. Den lilla flickan trycker igen på stoppknappen och går ner och säger att hon vill kliva av. Hon får svaret att den här bussrutten inte stannar vid den busshållplatsen, hon får stiga av vid nästa stop i närmsta stad/by. Den stackars flickan får ringa hem till sina föräldrar och be dem hämta henne i "vad-byn-nu-hette", som låg en bra bit bort ifrån där hon vill kliva av. Vilken tur att hon hade snälla föräldrar, men tänk om hon inte hade haft det? Och även om bussrutten inte är utsatt till att stanna vid den där hållplatsen som flickan ville kliva av på - vad är problemet? Det finns en busshållplats, flickan vill av, det tar max 2 minuter....! I don't see it!

3) Och droppen: Jag fick skjuts imorse till Umeå från Åsele (17 mil) eftersom älsklingens föräldrar skulle dit över dagen. Praktiskt, då sparar jag lite pengar. Min ungdomsbiljett från Umeå-Sundsvall kostade 233 kronor... Bussbiljetten mellan Åsele-Umeå-Sundsvall (hela sträckan alltså, via Umeå) kostar 195 kronor. Det hade alltså varit billigare om jag hade åkt 17 mil extra direkt från Åsele, enligt den här busschauffören på Express. Var finns logiken i det???

1 kommentar:

Anette sa...

Det lät väldigt konstigt det där med bussbiljetten.
Det låter ju som om han inte kunde priserna på biljetterna.
Tog kanske en "chansning" på vad den kostade.
Och du! Mobilen var super snygg :)
Här hemma har det varit ett grinit väder idag (snöblandat regn) mycket trist :(
KRAMEN Ma