fredag, december 05, 2008

Lina goes elektriker...

Söta lilla mamma skickade under veckan ner lite julpynt till mig, däribland min favoritjulstjärna med tillhörande skarvsladd (mitt uttag i köket sitter lite underligt till). Julstjärnan åkte ganska snabbt upp i fönstret, däremot blev det mer problem när den skulle in i väggen. Skarvsladden passade inte i eluttaget. Efter lite efterforskningar fick jag reda på att det förmodligen berodde på att mina eluttag är jordade och skarvsladden inte. Så jag sprang ner på Ica idag och köpte en ny jordad skarvsladd. Eftersom jag fortfarande var osäker på om det är en jordad eller ojordad sladd jag behöver, frågade jag för säkerhetsskull i kassan om jag kunde komma tillbaka och byta ifall det skulle vara fel. Det skulle jag få, lovade hon och jag skyndade mig hem för att prova. Jag blev väldigt glad när sladden passade i mitt eluttag, men desto mer frustrerad när den här gången inte stickkontakten från själva julstjärnan inte passade i den nya skarvsladden. I min desperation ringde jag hem till pappa och vi kommer fram till att jag behöver byta ut även stickkontakten till en jordad sådan, eftersom även den är ojordad. Jag som bara ville ha lite julljus! Sprang i alla fall ner på Ica igen och köpte en jordad stickkontakt. När jag ska betala säger kassörskan: "passade skarvsladden?". Jag blev lite smått förvånad över att hon kom ihåg mig bland alla tusentals fredagshandlare, men å andra sidan kanske det inte är så många som handlar elartiklar under en fredagkväll två gånger heller?
Efter lite meckande med mejslar och dylikt lyckades jag i alla fall få bort den icke-fungerande stickkontakten från sladden på julstjärnan och kopplade in den i den nya jordade. Stickkontakten går in i den nya skarvsladden, skarvsladden går in i väggen, och stjärnan lyser... äntligen! Vad gör man inte för lite julstämning...



Fick ett samtal igår från Peak Performance-butiken ute i Birsta, som berättade att min jacka som jag önskat och beställt nu hade kommit in i butiken. Så efter skolan idag åkte jag och M dit och spenderade - som vanligt - lite alltför mycket pengar. Men jag fick äntligen min drömjacka, och en bra sådan (!), once and for all.



TV-sändningen idag gick superbra. Vi repeterade tre gånger var i grupperna och sedan körde vi. Det gick fort och förvånansvärt lätt. Allt flöt på jättefint! Och allt ser så mycket mer proffsigt ut när man får se det i TV... vi har gjort riktiga nyhetsinslag ju! :) Nu är kursen slut... just för stunden känns det väldigt skönt att bara få komma hem och sova en hel helg. Men när jag väl gjort det kommer jag att sakna alltihopa så oerhört! Det har varit så sjukt roligt allt som vi gjort och den tid vi haft tillsammans. Jag kommer alltid att minnas våra stunder i redigeringsrummet! ;) *puss på gruppen!*

I helgen åker jag upp till älsklingen till stugan i Forsmark. Kommer att åka om ungefär tre och en halv timme med lapplandspilen - den enda bussen från Stockholm som kör inlandsvägen uppåt. Så det går lite fortare, men viktigast: det går! Det är inte lätt att finna bussförbindelser upp till norra inlandet, i alla fall inte om man inte råkar vara ledig en hel dag. Och det är ju tyvärr sällan. Så det blir en natt på buss. Åker 01:15 och är framme ca 07:40. Då är det helg!

2 kommentarer:

Malin sa...

Jag är expert på att byta kontakter, du skulle ha ringt =P
Mina kompisar var dock väldigt oroliga att hela Porsön skulle släckas ner när jag gjorde det...
Men det hör inte till saken!
Och för den delen slocknade aldrig hela Porsön!

Annika sa...

Grattis till jackan, vad snygg den var!