onsdag, januari 27, 2010

Epilatorn vs. tatueringsnålen

I julklapp fick jag en epilator. Nej, det var ingen som tyckte att jag gått och blivit för hårig. Jag hade faktiskt självmant önskat mig en sådan. Jag har fått för mig någonstans att det borde vara skonsammare mot huden än vad rakning är, som ju även tar med sig en hel del skinn och uinte bara hår. Hur som helst har jag nu haft möjligheten att testa den. Jag brukar inte vara den som bangar i första taget när det gäller smärta (det går ju över liksom), men tanken på att den där högljudda saken skulle slita bort hår i den überhastigheten som satte igång när jag slog på den fick mig att tveka både en och två gånger innan jag vågade sätta den mot huden.

Hur som helst. Allt gick såklart bra. Mina ben blev lena och smärtan gick över den här gången med. Men det var något med själva smärtan som kändes bekant, trots att jag aldrig epilerat mig förut. Det låter ganska bisarrt och det tog ett tag innan jag kopplade, men senaste gången jag upplevde samma slags smärta var hos tatueraren! Jag har många gånger fått frågan hur det känns att tatuera sig, men aldrig riktigt kunnat svara eftersom det känns väldigt speciellt och är svårt att jämföra med något annat. Men nu vet jag faktiskt hur jag ska svara: Det känns som att epilera sig! Till skillnad från att det känns som om de där hårstråna rycks bort om och om igen på samma lilla ställe och att det gör några gånger mer ondare.

Alltså: alla ni som funderar över hur det känns att tatuera sig: prova en epilator!

2 kommentarer:

barajagjohanna sa...

Och nu vet jag att jag aldrig ska tatuera mig. Jag testade en epilator för ett par år sedan och det var fan det värsta jag varit med om. Jag testade på ett ställe på benet och det gjorde så djävulskt ont samtidigt som det tog tid innan allt hår försvann. Huh! Jag stod verkligen inte ut mer, för jag insåg att det skulle ta en hel jäkla evighet att få bort allt hår på TVÅ ben. Jag har aldrig gjort om det sedan dess.

Jag trodde att min smärttröskel var ganska hög. Jag menar, jag har ju legat med nyopererad rygg (där man har SÅGAT itu revben, BÖJT ryggraden och skruvat in skruvar och stag och grejer) och läkarna förvånades över hur lite morfin jag tryckte i mig. Well well well, jag kanske är klen ändå. ;)

Lina-Marie sa...

barajagjohanna: Nej, då ska du nog inte tatuera dig. Om du inte verkligen verkligen bara måste göra det. Man kan alltid bita ihop lite till, om man bara vill.

Det är tydligen väldigt olika epilatorer emellan också. Det gör också ondare om man "sparat" håret lite längre när man epilerar. Men det är klart att det aldrig blir direkt skönt. Däremot kan jag tala om att det gick betydligt lättare kommande gånger än första :)