tisdag, januari 26, 2010

Har skogen krympt?

Under den här helgen som just passerat har jag troligtvis sett lika många eller fler älgar än jag hittils gjort i hela mitt liv. Det är helt sjukt! Visserligen bor jag på en plats där det är större odds att sikta älg än på andra ställen, men det är fortfarande ingen vardaglig syn att få se en älg. Än mindre att stöta på en – face to face. Än mindre att stöta på tre – face to face.

I helgen har jag sett min första älgko med två kalvar, face to face. Det var otroligt häftigt! Än hur många gånger man sett älg tidigare kan man inte låta bli att förvånas över hur otroligt stora dom är. Och fina! Och även fast det är relativt vanligt med älg och man vet att de finns överallt, så känns det ändå som om man skulle ha hittat en elefant i skogen. Det är häftiga djur. Det är häftigt att de finns här i Sverige. Och det är skithäftigt att få se en (eller tre för den delen). Det finns en anledning till varför de kallas skogens konung!

Tyvärr inte face to face-bilden då jag självklart inte hade kameran med då. Det får duga med köra-efter-bara-för-att-få-bilden-bilden istället:

Inga kommentarer: