måndag, november 10, 2008

Helg i hålan

Jag har inte mycket att säga om helgen. Inget har hänt, jag har inget gjort, och det har varit störtskönt! När jag sa att jag skulle åka till Åsele över helgen sa någon: "Åsele... det låter som en håla. Vad gör man för roligt där?" Ja, det är sant. Åsele är en liten håla (vad man nu definierar som håla, men ett litet samhälle där det händer absolut ingenting) Varför vill man åka dit?
Men! Det är faktiskt riktigt skönt att ha en håla att komma hem till emellanåt. Varför måste man alltid göra någonting? Det är skönt att göra ingenting! Att slippa alla måsten och planerade aktiviteter. Att stanna upp och bara vara. Rensa tankarna, slippa tänka alls. Att ägna dagarna åt att promenera med hunden på lugna, tysta skogsstigar bakom husknuten. Köa utanför "Salig röra" (second hand/loppis) klockan 10 på lördagmorgon, tillsammans med alla andra Åselebor. Se Åseles hockeylag spela mot Vilhelmina, delta i "puckrejset" och skrika halsarna hesa i hejarramsor. Springa in på Ica klockan 20:55 strax innan stängning för att handla en chipspåse innan man myser ihop i en soffa framför en film.
Det är svårare att hitta lugnet, än att hitta tempot. Det är lätt att åka iväg någonstans om man vill se senaste bion, gå på krogrundor eller shoppa loss. Men det är inte så lätt att helt kunna lämna allt det där, om man inte har någon liten håla att åka till.
Hålor är gravt underskattade!



Ikväll har vi, som vanligt, haft dagspressredigering. Jag känner mer och mer hur roligt jag tycker att det är. Jag tycker om att pussla ihop alla texter, välja de bästa bilderna och författa de bästa rubrikerna. Jag gillar att göra det snyggt! Vår lärare Pelle sa idag: "Om du har ett minsta intresse för redigering, så se till att vårda det." Jag ska vårda mitt intresse, jag ska bli bra på det här! Jag tror på det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där var bra skrivet. Nu fick jag en allvarlig hemlängtan!