onsdag, november 19, 2008

Slagsmål på fältet

Idag började vi med en ny epok i vår kurs: Snabba
Nyheter - vilket innebär att vi varje dag ska hitta, fixa, intervjua, filma och redigera ett nyhetsinslag, med dealine klockan 16:00 varje dag. Var och en har varsin roll: reporter, filmare, redigerare och research. Därefter skiftar vi mellan rollerna, tills alla gjort allt. Vi tjuvstartade igår med min nyhet: presentationen av sundsvalls nya teater- och kulturhus. Vi slogs med ST, Mittnytt, Sveriges Radio m.fl. om bästa filmspotsen och intervjuerna. Som tur var var vi där i god tid, först av medierna faktiskt, och fick den bästa platsen! ;) MF filmade, M redigerade... allt resulterade i ett snyggt inslag. Kände mig väldigt nöjd.
Idag körde vi vidare med MF:s nyhet: saneringsarbetet av vänthallen på busstationen (den är totalt nedklottrad!) där Norde filmade, jag redigerade. Vi lyckades bli klar med hela inslaget idag, vilket innebär att vi ligger före en dag i tidsplanen. Brukar alltid komma till nytta med lite extra tid... eller kanske en extra lång helg?

Imorgon blir det M:s nyhet, kanske också Nordes... men dem ska jag inte avslöja än. ;)
Vi har även upptäckt att det går hårt till på nyhetsfronten inom klassen. Hittills har vi haft 3 olika krockar när någon av grupperna nosat upp samma nyhet. Inte för att det är hela världen, men det är ju kul att ha något allderles eget.

Imorgon kommer förhoppningsvis också blooperklippet upp här på bloggen!

Och apropå gårdagens inlägg... jag bakade pepparkaksmuffins ikväll... hmm...

Inga kommentarer: