tisdag, november 11, 2008

Nya generationen Spielberg

Den här veckan har vi börjat vårt andra moment av kursen "Nyhetsbild", vilket nu är rörlig bild för min del... alltså film och sånt. Vi började med en snabbkurs i kamerahantering igår förmiddag... inte så svårt egentligen, men det är mer att tänka på än jag trott. Det svåraste är att allt måste vara perfekt redan från början. Med vanliga kameran kan man alltid beskära, zooma, fixa färg och detaljer i efterhand om det inte blev bra i fotoögonblicket. Men det som fastnar på film, förblir på film... man får skärpa sig helt enkelt!

Vår första övning hette "känsla", vilket innebar att vi skulle filma en känsla med fem klipp på sammanlagt 30 sekunder. Känslan blev "lugn". Vi är indelade i grupper om fyra personer som vi ska jobba i under hela kursen.
Idag fick vi börja med klipparbetet av våra inspelade klipp från gårdagen. Alla grupper har fått varsitt litet redigeringsrum på fem kvadratmeter; vårt nya hem i fyra veckor framöver. Det var kul! Väldigt kul faktiskt. Redigering alltså... jag gillar det! I alla dess former. Jag har nog hittat min nisch.

My teammates
(och M, som inte är i bild)

Inga kommentarer: