måndag, november 03, 2008

Vi har lekt bildredaktör

Yepp! Tillsammans med Sydsvenskans bildredaktör (och sveriges enda professor i bildjournalistik) Efter en förmiddag med tråkigt prat fick vi äntligen börja leta bilder. Vi fick inloggningar till Scanpix, ett av sveriges största bildarkiv för mediepublicering, som kommer att räcka ungefär en vecka. Så, under 5-10 minuter har vi fått leta reda på en bild till en viss angiven story som ska funka att skicka i tryck. Mycket mer man måste tänka på än vad jag trott. Därefter fick vi gå runt och kika på vad alla hade valt, vad som var bra och dåligt m.m. Rätt kul dag! Fast jag vet inte om det blir någon bildredaktör av mig... än i alla fall. :)

Kvällen: Redigering med A. Igår, söndag alltså, satt vi faktiskt på skolan ett par timmar med samma uppgift. Lite svårare övning den här gången. Nu ska vi redigera ihop ett helt uppslag (två sidor) helt fån scratch. Men efter ikväll är vi nästan klara, efter imorgon är det nog klart och snyggt!
Jag har också fått helt nya ögon för InDesign. Tack vare A har jag nu lärt mig ganska mycket om programmet, (journalistklassen har haft undervisning i InDesign, medan vi bildjournalister blivit lämnade åt vårt öde när det gäller saken - orättvist: Ja!) så nu går allt mycket lättare! :) Och blir mycket roligare!

Inga kommentarer: