torsdag, februari 11, 2010

Saknar Photoshop – ibland

En sak som är helt nytt för mig på Expressen är att redigeraren inte fixar något med bilder – alls! Möjligen skalar bilden en aning, but that's it. Det är både väldigt skönt och väldigt frustrerande. Jag är van vid att fixa mina bilder själv, dels eftersom jag varit tvungen och dels för att jag faktiskt kan... jag vet precis hur jag ska göra för att få som jag vill ha. Därför blir det ibland frustrerande när jag får tillbaka en bild så som jag inte vill ha den, och heller inte kan fixa den själv. (Det är t.o.m. fysiskt omöjligt, då Photoshop endast finns på bildhanterarnas datorer) Då får man känna sig besvärlig och fortsätta gnälla tills det blir som det ska. Å andra sidan är det väldigt skönt att slippa sitta x antal timmar i veckan på att pilla med friläggningar, röda ögon och färgbalansering. Mer tid över för sidredigering.

4 kommentarer:

Tobbe sa...

VAA??!?! Alltså inte undra på att expressen har mycket tråkigare redigering än Aftonbladet! Är det likadant på tidningen eller är det bara på bilagorna (för det är ju främst huvudtidningen som är tristare)? Hoppas iaf att de passar på att ta sitt förnuft till fånga och installerar Photoshop åt redigerarna när de byter till InDesign i höst :)
Själv var det första jag gjorde på praktiken att frilägga en bild på Anja när hon gör sälen ;)

Lina-Marie sa...

Oj, vilken nedvärdering jag känner. Alla ser vi olika ut. ;)
Alltså grejen är ju att det är professionella bildhanterare som sköter bilderna. Jag tvivlar på att alla redigerare på Expressen (och Aftonbladet för den delen) har en bra photoshop- och bildutbildning, så jag tycker bara det är bra att det sköts av folk som faktiskt kan det.
Det är klart att man känner emellanåt (eftersom jag också är ganska hyfsad i photoshop) att man kunde ha gjort det minst lika bra själv, men det är ändå dom som jobbat med enbart bildhantering X antal år längre än vad jag gjort. Det är ju fortfarande redigeraren som bestämmer hur bilden ska se ut (om den ska friläggas, hur stor den ska vara o.s.v.) men bildredigerarna som utför.

Angående huvudtidningen så vet jag faktiskt inte hur dom gör... men om det inte är bilderna som du tycker är tråkiga så tror jag inte att det är hos photoshopparen som det sitter. :)

Tobbe sa...

Haha, man kan ju inte hålla på att hylla sina konkurrenter Lina! Jag har varit Aftonbladare hela livet så det är inget personligt ;)

Visst är det bra att det sköts av personer som kan - men i min värld är friläggningar, skalning, särskilda effekter för utgörningens skull o.s.v. något som en redigerare ska kunna. Sen får man väl be om hjälp om man märker att det är något man inte klarar. Den "vanliga" bildhanteringen tycker jag däremot är en del i fotografens jobb.

Sen är det ju givetvis olika på olika tidningar - SvDs redigerare har väl inte Photoshop tror jag - men just eftersom du är på en kvällstidning blev jag lite överraskad ...

Lina-Marie sa...

Jag tycker också att alla redigerare borde kunna sådana saker. Men eftersom inte alla redigerare kan bildhantering idag kan jag ändå tycka att det är bättre att några enstaka personer som kan sköter det, istället för att många med varierande kunskaper gör det. För bildspråkets och enhetlighetens skull. Huvudsaken är ju att grejerna blir bra, så att det blir en bra tidning.

Jag trodde verkligen att det var redigerarna som skötte bildhanteringen innan jag kom på Expressen, så jag blev också väldigt överraskad! Nu vet jag ju som sagt inte hur det ser ut på huvudtidningen, men jag tycker ändå att tanken inte är särskilt dum!