tisdag, november 09, 2010

A:en och F:en kan redan urskiljas

Med att skriva uppsats kommer många och framför allt olika förutsättningar. En av dem beror (tyvärr) väldigt mycket på vilken handledare man får, vilket vi fick återuppleva idag. Tre handledarträffar är det sagt att vi ska få. Några får hela timmar avsatta till sitt möte och möjlighet att hålla ytterligare kontakt däremellan, medan andra bara får 20 minuter avsatta (som dessutom är en del i en gruppträff och inte individuell handledning), ingen möjlighet till kontakt däremellan och kanske heller ingen garanterad tredje träff (!). Tyvärr tillhör jag och min uppsatskompis den senare gruppen. Hade det inte varit för att vår idé redan känns ganska klar och att vi ändå har ganska bra koll på den själva, hade jag gråtit vid det här laget. Tack vare det tror jag ändå att vi kan klara oss ganska bra själva, däremot är det långt ifrån alla som kanske kommer att kunna göra det (och det är inget jag tycker att man ska behöva göra heller). Det är synd att förutsättningarna ska bli så otroligt olika innan man ens har börjat...

3 kommentarer:

Emma sa...

Jag håller verkligen med! Det ska vara samma regler för alla! Jag är så glad över att ha fått en handledare som verkligen kommer att hjälpa oss med det vi behöver och ge oss den tid vi ska ha! Men ni är ju så bra att det kommer att gå hur bra som helst ändå! :)

Johanna sa...

Men! Vad dumt. Vem har ni? Klart det ska vara lika för alla, hur ska vi annars kunna få rättvisa betyg?

Lina-Marie sa...

Emma: Det borde det verkligen vara! Jag tror att det kommer att gå bra för oss ändå, men att det ska vara så olika irriterar mig riktigt mycket!

Johanna: Dumt, ja! Endel kommer att få jobba hårdare än andra helt enkelt... vi får hoppas att det kommer att räcka för alla, rättvist eller inte.